Pages

Saturday 23 May 2015

Jalan yang berat.

Assalammualaikum.

Kepatahan pena atau mungkin gangguan emosi membuatkan aku kaku menulis. Cerita Orkid turut bersawang. Maaf, aku kaku menulis.

Kali ini biar aku ceritakan tentang kekaguman aku terhadap 'mereka' yang kukira mengorbankan sesuatu dari hidup mereka untuk jalan itu. Mengorbankan masa. Mengorbankan harta dan sebagainya terlalu banyak hal untuk dinyatakan di sini satu-satu.

Memang banyak juga yang menapaki jalan ini. Jalan para Nabi, jalan para syuhada, jalan para pejuang dakwah. Bebannya sangat berat. Jangan kau persoalkan. Berat kerana perlu berlawanan dengan keinginan. Berat kerana bersinggung dengan realiti. Berat kerana perlu melihat kemungkaran yang begitulah bermaharajalela. Berat kerana perlu melawan arus yang berbeza dengan kebanyakan. Yaa, berat juga hatta bagiku yang masih merangkak ini. Sebab itu aku katakan aku kagumi 'mereka' yang berada di jalan itu.

Tapi,
ada kenikmatan,
ada kesenangan,
di sebalik jalan itu.

Yang tidak boleh dibayar oleh apa pun.

Bekerja untuk satu kata kerja, taubat.

No comments:

Post a Comment