Pages

Thursday 26 June 2014

Ada Satu Rasa Yang Mendekat.

Assalammualaikum.

Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Bilik.
Masa yang sepatutnya digunakan untuk melelapkan mata,
aku curi sebentar untuk mengisi ruangan kanvas blog ini.
Mata yang dipinjamkan oleh Allah ini ingkar pada tuannya.
Meronta-ronta kata-kata yang terungkai di minda kurniaan Allah ini untuk diluahkan di sini.
Mungkin ada sesuatu yang memaksanya sehingga membuak untuk dilontarkan.
Tidak mengapa, aku turutkan.

Malam ini. Ku renung bintang.
Ada sahaja rasa yang datang. Sinonim dan tenang.
Dan aku seperti ingin sekali melakar di bintang, biar semua orang tahu rasa ini.
Tapi..

Manusia merancang. Allah merancang. Sesungguhnya Allah sebaik-baik perancang.

Rasanya tidak cukup untuk saya ceritakan tentang rasa itu,
tentang plot yang berlaku di setiap rasa itu.

Ada satu rasa ini, yang berada dalam diriku yang hina ini,
Menjadi darah daging di dalam jiwa,
kian mekar membuahkan cinta.

Aku simpan rasa itu,
sehingga diri ini benar-benar mampu berdiri sendiri,
kukuh dan teguh.

Ku renung lagi ke langit. SubhanAllah.

Nampak gunung dan awan itu?
Mereka dekat, saling memayungi,
tetapi masih jauh untuk mendekati.

Cintai Allah yang tertinggi. Kekal dan abadi.

Hmm.

Hari ini, dapat menang pertandingan. 
Bukan menang yan kucari, tetapi pengalaman.
Penghargaan buat diri sendiri,
Tahniah kerana berani cabar diri.

Dan.

Metafora yang indah. Senyum. Hak.

Hak itu ada erti.

No comments:

Post a Comment