Pages

Wednesday 23 March 2016

Inspirasi Baru



_______
Aku tanpa inspirasi sekarang ini
Aku cuba goreskan seuntai kata
Sungguh aneh
Tidak juga mampu aku tuliskan
Entah apa yang sedang terjadi
Aku seolah kehilangan makna
Terguris rasa yang kian meraja

Aku sendiri ragu tentang rasa ini
entah pasti atau hanya khayalan
tapi rasa ini begitu kuat
membentukkan semangatku
 namun mematikan kosa kataku
hingga otakku tidak lagi mengukir pena
di ruang-ruang tulisan

Kemudian aku mencuba menguraikan rasa itu
aku mencari tahu dari mana sumbernya
meski dengan perlahan aku menghuraikan
aku mendapat sesuatu
aku mendapat sebuah senyum simpul
Senyum indah, menggetarkan jiwa

Aku cuba melihat siapa pemiliknya
sempat tidak percaya
lalu aku tegaskan lagi pandanganku
ternyata dia
Benar, ternyata memang dia

Dan seketika inspirasi menghampiri
tanganku kembali melukis coretan aksara
tentang dia, inspirasi baruku
_______


P/S: Mahu menulis di buku kembali, namun lenguhnya tangan ini. Mahu menulis di kanvas blog ini, namun kesibukan mencemburui.

No comments:

Post a Comment