Pages

Wednesday 23 April 2014

Aku bukan Tokoh Hijrah - perumpamaan.

Assalammualaikum.

Aku berjalan-jalan, meneroka alam. Aku pusing-pusing, menjelajah alam sekeliling.
Aku mengambil masa muhasabah diri sendiri dan tanya dengan diri sendiri.
Hingga akhirnya aku mewarnakannya di kanvas blog ku, terpulang kepada si pembaca untuk mentafsirkannya :)

Kadang-kadang iman sakit. Kita kena tanya orang lain supaya iman yang sakit dapat penawarnya.
Bi idznillah.

Proses hijrah itu bukan dengan hanya pakaian sahaja, bahkan hati diisi ilmu. Bila ilmu terisi di hati, Insha Allah bertambahnya iman diri kita. Jika bertambahnya iman, maka tergeraklah hati berbuat kebaikan. Pastinya setiap orang mempunyai cheritera silamnya yang tersendiri. Entah kelam, entah mendung, entah cerah dan entah-entahnya lagi. Engkau dan aku sama, punya kisah silam yang hanya kita dan Allah sahaja yang tahu.

Mulanya proses hijrahku tidak konsisten. Sekejap aku terbang ke KL, sekejap aku terbang ke Sarawak, sekejap aku terbang ke China - perumpamaan. Ada ketikanya, aku terbang jauh tanpa arah tuju. Tanpa sandaran apa-apa. Angin dan ujian yang datang kadang buat aku terpelanting jauh dari landasan. Aku biarkan diriku terpelanting jauh. Tiada yang menegur kenapa aku terbang jauh tanpa hala tuju.

Sebab itu kena ada ilmu, ilmu Allah makin diburu makin kita tidak tahu.


No comments:

Post a Comment