Pages

Sunday 20 September 2015

Aku punya banyak perasaan

Assalammualaikum.

Aku pergi jaulah dengan akhwat.
Usrah..
Banyak perasaan yang datang.

Aku rasa kerdil. 
Kerdil bertemu dengan manusia-manusia yang kental jiwanya dalam jalan dakwah dan tarbiyah. 
Juga aku sangat cemburu. Cemburu sebab manusia-manusia ini punya semangat yang tinggi. 
Juga ada rasa marah. Marah dengan diri sendiri yang masih tenggelam dengan norma-norma negatif.

 Allah! Bantulah diri, masih punya banyak kerja. Sangat banyak. 
Terasa bahang-bahang kesakitan ummah. Tidak mustahil, nanti diri kita sendiri diserap sakitnya. 
Lalu bukan menyembuhkan, tapi menambahkan lagi kesakitan. 

Nau'zubillah.

Itu perasaan yang datang. 
Juga fikiran yang bertandang. 
Aku dalam kekeliruan juga tersentuh dengan 'mereka'.

Hai manusia yang sangat kuat jiwanya dalam jalan dakwah dan tarbiyah,
Kamu, sangat menyentuh jiwa.
Teruskan genggam tanganku, boleh?

Bawa aku kenal Tuhan saat sekeliling terasa menyesakkan.
Dalam kita bertatih belajar, pasti menemukan khilaf masing-masing.
Teruskan rabitah hati kita boleh? 

Doa sama, InshaAllah.


Antara yang menjadi kecintaanku, akhwat usrah.
Syukran sudi bersama kenal Tuhan.

No comments:

Post a Comment