Pages

Sunday 29 November 2015

Cas-cas yang bertebaran.

Bismillah.

Assalammualaikum.

Sedang bangkit dari entri-entri yang lepas.

Menulis memang nampak mudah. Aku mahu mendefinisikan terus dalam tulisan apa di dalam hati, cuma ianya tidak seratus peratus sama. Cuma, yang hairannya, ianya seratus peratus sama jika didefinisikan dengan airmata.

Huhu.

Astaghfirullah. Ada masa itu aku terasa penat sangat tapi terus menahan jantung dan hati berdiri gagah. Dunia sekeliling kali ini banyak tersebarnya cas, cas putus asa, cas malas dan sebagainya. Kadang tertarik, kadang tertolak oleh aku sendiri. Telah disebarkan cas-cas tersebut pada udara sekeliling. Ahh! Aku terkesan. Aku bencikan cas negatif itu. Sumpah. Tarikan putus asa itu sangatlah kuat. Baru mahu mengorak langkah, datang kembali cas itu, menjenguk katanya.

Manusia, sangatkan lemah. Allah mahu manusia berhenti daripada dunia, dan kembali padaNya.

Allah.

Bismillah. Aku mulakan lagi sekali. Mari kembali kepada Tuhan. Mari kembali menggenggam tangan orang yang mengingatkan kepada jalan Tuhan, mendoakan kita.

"Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat)." - Al-Kautsar, 108 :1

Salah satu nikmat, pertama; dengan rahman dan kasihnya Tuhan, Dia masih dengan sayangNya memberikan kita nikmat walau berkali-kali taubat dinodai.

Kedua; bila mana dalam perjalanan, ada manusia-manusia berhati suci yang sudi mendoakan kau. Manusia yang Allah hantarkan entah kita kenal atau tidak kenal namanya mungkin, diam-diam menyebut namamu dalam doa. Mungkin atas doa-doa mereka, kita mampu berdiri begini.

Itu.

Sungguh menyentuh, Tuhan!

No comments:

Post a Comment